Zmiana konta osobistego bez pożegnania z bankiem

By | 21 sierpnia 2013
fot. Przemek Wierzchowski/AG

fot. Przemek Wierzchowski/AG

Posiadacze kont osobistych złożyli w pierwszym półroczu br. 9413 wniosków o przeniesienie konta osobistego do innego banku – poinformował Związek Banków Polskich.Od początku 2010 r., kiedy pojawiła się możliwość uproszczonego przenoszenia rachunków, bank zmieniło w ten sposób nieco ponad 56 tys. klientów.

To bardzo niewiele w skali całego rynku. Z obliczeń portalu PR News wynika, że pod koniec I kwartału br. 21 największych banków komercyjnych prowadziło łącznie 26,5 mln kont osobistych. Faktyczna liczba rachunków jest więc nieco większa, bo trzeba doliczyć te prowadzone przez mniejsze banki komercyjne, sektor spółdzielczy oraz SKOK-i). W ciągu trzech i pół roku obowiązywania procedury przenoszenia konta skorzystali z niej posiadacze mniej więcej co pięćsetnego ROR.

Otwarcie zamknięcie konta bankowego trwa nie dłużej niż kilka minut, zamknięcie rachunku również nie jest zbyt skomplikowane, jednak już przeniesienie centrum domowych finansów z jednej instytucji do drugiej jest całkiem poważną operacją. Razem z kontem i zgromadzonymi na nim środkami trzeba przenieść do nowego banku bazę kontaktów zapisanych w systemie bankowości internetowej, zdefiniowane zlecenia płatnicze, poinformować o nowym numerze rachunku pracodawcę czy urzędy itp. Dzięki zapisom rekomendacji Związku Banków Polskich, której celem jest ułatwienie przeprowadzki z banku do banku, część tej pracy można przerzucić na instytucję przejmującą klienta. Rolą nowego banku jest kontaktowanie się w imieniu klienta z poprzednim bankiem, zadbanie o to, by przeniesione zostało nie tylko saldo rachunku, ale też zdefiniowane stałe zlecenia oraz polecenia zapłaty, wreszcie udzielenie pomocy w poinformowaniu stron trzecich (np. pracodawców, ZUS, urzędu skarbowego itp.) o szczegółach nowego rachunku bankowego.

Dlaczego jeszcze zmiana banku w sposób przewidziany w rekomendacji ZBP może być korzystniejsza niż zwykłe zamknięcie jednego konta i otwarcie kolejnego? Przede wszystkim przeniesienie rachunku pozwala uniknąć kontaktu z porzucanym bankiem i tłumaczenia się przed pracownikiem oddziału, dlaczego rezygnujemy z posiadania konta – a to dla mniej asertywnych klientów może być dużym ułatwieniem. Procedura przeniesienia konta ułatwia też rozstanie się z bankiem internetowym. Umowę zawartą z taką instytucją można wypowiedzieć tylko korespondencyjnie. Ponieważ klient nie ma możliwości wylegitymowania się składając wypowiedzenie, podpis na dokumencie jest wyjątkowo skrupulatnie porównywany z tym złożonym na karcie wzorów podpisów przy otwieraniu rachunku. Bank, który chce utrudnić życie uciekającemu klientowi, zawsze może powołać się nie niezgodność podpisów. Zamknięcie rachunku w trybie przeniesienia rozwiązuje ten problem – tożsamość klienta i autentyczność dyspozycji jest wtedy weryfikowana przez nowy bank.

Zamykanie niepotrzebnego już konta osobistego jest może nieco kłopotliwe, jednak jeszcze więcej kłopotów może sobie napytać ten, kto założy nowy rachunek i zapomni o starym. Nawet jeśli to konto jest dziś  darmowe, to nie ma gwarancji, że takim pozostanie. A po ewentualnej zmianie cennika bank z pewnością będzie pamiętał o naliczeniu opłaty za zapomniany, ale wciąż aktywny w systemie rachunek. Gdy klient nie zareaguje wystarczająco szybko, wpadnie w niedozwolony debet – a to też kosztuje. W kolejnym kroku dane posiadacza konta mogą trafić w bazie niesolidnych dłużników. By tak się stało, suma zaległości musi urosnąć do 200 zł. By tego uniknąć, warto jak najszybciej zamykać konta, które przestały być potrzebne.

Miałeś kłopoty z zamknięciem konta bankowego? Opowiedz nam o nich!

Ranking najlepszych kont bankowych :

ranking kont bankowych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *